Van donderdag 20 mei tot en met vrijdag 18 juni loopt een openbaar onderzoek naar het rioleringsproject en heraanleg Diepestraat (tussen Sluis en Hooibergen), Hooibergen en Sint-Bernardusstraat (tussen Sluis en Diepestraat) in Sluis.
Tijdens dit openbaar onderzoek kan iedereen de finale ontwerpplannen raadplegen en – indien gewenst – opmerkingen indienen. In deze periode kan je het volledige dossier online raadplegen via www.omgevingsloket.be, zoek op dossiernummer OMV_2020118368, of na afspraak op onze dienst ruimtelijke ordening in 't Getouw. De bewoners worden door het gemeentebestuur op de hoogte gebracht van het onderzoek.
Tijdens de presentatie van het voorontwerp in najaar van 2018 stelde het gemeentebestuur een groot draagvlak vast bij de aanwezige buurtbewoners. Om de verkeersveiligheid te verhogen kozen we samen voor smallere rijbanen en haakse, compacte kruispunten.
Daarnaast voorzien we parkeermogelijkheden en voetpaden aan beide zijden van de weg. Al deze elementen konden rekenen op ieders instemming. Het voorontwerp omvatte eveneens éénrichtingsverkeer in de Sint-Bernardusstraat, zodat er ook hier extra parkeergelegenheid kan gecreëerd worden.
Wat is er sindsdien gebeurd?
Verdere uitwerking technisch ontwerpplannen
Na de presentatie van het voorontwerp voor de heraanleg van de betrokken drie straten in het najaar van 2018 ging het studiebureau verder aan de slag voor het uitwerken van de technische ontwerpen.
Aanvraag omgevingsvergunning en openbaar onderzoek
Intussen dienden we een aanvraag in voor het bekomen van een omgevingsver-gunning. De volgende stap in deze procedure is de organisatie van een openbaar onderzoek. Tijdens dit openbaar onderzoek kan iedereen de finale ontwerpplannen raadplegen en – indien gewenst – opmerkingen indienen.
Het openbaar onderzoek naar dit dossier loopt van 20 mei 2021 tot en met 18 juni 2021.
Tijdens het openbaar onderzoek kan je het volledige dossier eenvoudig online raadplegen via www.omgevingsloket.be (zoek op dossiernummer OMV_2020118368). Na afspraak kan je de documenten en plannen ook inkijken op onze dienst ruimtelijke ordening, eerste verdieping in 't Getouw (Molenhoekstraat 2).
Wie wenst, kan in deze periode een gemotiveerd bezwaarschrift indienen:
· Tegen ontvangstbewijs afgeven aan de informatie- en onthaalbalie in 't Getouw
· Per post richten aan het college van burgemeester en schepenen, Molenhoekstraat 2, 2400 Mol. Vermeld op je bezwaarschrift het referentienummer OMV_2020118368.
· Per mail - met geactiveerde ontvangstbevestiging - naar ro@gemeentemol.be.
Welke stappen zetten we de komende maanden?
Hieronder vind je de stappen die we de komende maanden moeten zetten om dit najaar met de werken te kunnen starten.
Bekomen van de omgevingsvergunning
Buiten het openbaar onderzoek vragen we bij talrijke instanties advies over de ontwerpplannen. Na het ontvangen van al deze adviezen en het evalueren van eventuele bezwaren, wordt de omgevingsvergunning al dan niet verleend door het college van burgemeester en schepenen.
Aanbestedingsprocedure voor aanstellen aannemer
Als de omgevingsvergunning verleend is, start de zoektocht naar een aannemer. Dit gebeurt via een formele aanbestedingsprocedure. Wanneer dit is afgerond, kan de startdatum van de werken bepaald worden. Dit is vermoedelijk begin 2022.
Meer info: dienst ruimtelijke ordening, 014 33 08 30, ro@gemeentemol.be